Benen wijd


Bij het kijken van het programma Dream School viel me iets op aan de zithouding van gastdocent Wilfred Genee (tv-presentator). Hij kwam nota bene uitleggen over hoe je lichaamshouding van grote invloed is op hoe je overkomt op anderen. 

Het is frappant dat ik nu uiteindelijk na de uitzending vooral de houding van Genee aan het analyseren ben. Hij zat nonchalant achterover, met zijn benen wijd. Maar echt heel wijd. Ik probeerde deze houding nog te imiteren, en ik begon gelijk te voelen hoe mijn liezen werden opgerekt. Verder liet hij zijn arm rusten over zijn bovenbeen, en hield hij een kopje koffie vast tussen zijn benen. 


Ten eerste vraag ik me af waar het vandaan komt, de verschillen in zithoudingen tussen mannen en vrouwen. Als een vrouw er zo bij zou zitten, dan zou dat volgens mij op zijn minst vreemd gevonden worden door velen. De associatie is waarschijnlijk dat het te “uitnodigend” is, niet kuis genoeg. 

Aan de andere kant is een typisch vrouwelijke zithouding die van de benen gekruist. Althans, zo is mij verteld. Toen ik in de brugklas zat, kwam in de pauze uit het niets een jongen naar me toe. “Hé, jongen! Ik wil niet vervelend zijn, maar je zit als een wijf!” Ik werd een beetje overvallen door deze mededeling, en had niet direct een antwoord paraat. Mijn vriend Merijn doorbrak deze korte stilte, door te zeggen: “Sorry Jeroen, maar ik vind dat ie op zich wel gelijk heeft...”

Sindsdien zat ik op school alleen “stiekem” met de benen gekruist, namelijk als mijn benen verstopt zaten onder de schoolbankjes. 


Wat resteert is de vraag, waarom mannen dan zo vaak liever met hun benen wijd zitten. Mijn gevoel is niet dat het iets met comfort te maken heeft, maar eerder met het signaal naar de buitenwereld toe. Het is een heel open houding, die je kunt associëren met zelfvertrouwen. Daarnaast maak je jezelf op dat moment breder, waardoor je (mogelijk onbewust) bezig bent met proberen indruk te maken op anderen. 

Terugkomend op Wilfred Genee; bij hem kreeg ik het gevoel dat hij zelfvertrouwen en passieve autoriteit wilde uitstralen. Door achterover te leunen, maar wel een heel open houding te hebben, slaagde hij daarin. De les van Genee is dus zeker waar, en zelf was hij er een goed voorbeeld van. Maar ik vind het beeld van de “mannen-houding” en “vrouwen-houding” stereotyperend en beperkend. Ga gewoon lekker zitten zoals jij je er fijn bij voelt! 



05-07-2020


Reacties

Populaire posts van deze blog

Redactieweek-1

Voorlopers

Inkomensdiscriminatie