Ballen met verstand

Na het opmerkelijk goede optreden van Sparta-verdediger Bart Vriends in het quizprogramma de Slimste Mens, is het wat mij betreft tijd om af te rekenen met een hardnekkig stereotype. Want misschien zijn voetballers zo dom nog niet. 


Iedereen die wel eens een voetbalwedstrijd kijkt, weet wel hoe een typisch post-match interview gaat, namelijk ongeveer zo: 

“Kun je ons meenemen naar dat moment dat je dat doelpunt scoorde?”

“Jaaaa nou, ik kreeg de bal van Pietje, en ik zag het doel en ik dacht: laat ik ‘m er ook maar in schieten dan. Enneee, nou hij ging er lekker in.”

“En wat ging er door je heen toen je die bal de kruising in zag vliegen?”

“Dat was een lekker gevoel.”


Een antwoord tijdens zo’n interview dat me lang is bijgebleven, is er een van toenmalig PSV-er Memphis Depay op de vraag of hij al aan een transfer dacht: “Die antwoord ga ik niet bevragen”. Soepel. 

Ik ga dan ook niet ontkennen dat het doorgaans erg domme antwoorden zijn die profvoetballers geven. Maar om het om te draaien, verzin maar eens intelligente antwoorden op de simpele sportvragen die doorgaans worden gesteld. 


En er is meer te zeggen ter verdediging van de psyche van de topvoetballer. Uiteraard hebben ze, om te kunnen uitblinken in de sport, veel moeten opgeven. Bijna altijd verdringen de voetbal-ambities op jonge leeftijd ook de schoolprestaties, en veel pupillen maken hun middelbare school niet eens af. Logischerwijs gaat dat ook ten koste van ontwikkeling van de hersenen. 


Maar hebben voetballers ook een laag IQ? In mijn ogen niet per sé. Op een standaard IQ-test zou het kunnen dat ze gemiddeld lager scoren, puur vanwege het feit dat de scholing van substantiële invloed is op de resultaten. Een ander interessant feitje is dat er aanwijzingen zijn gevonden dat kopballen schade kunnen opleveren voor de hersenen. Koppen kan bijvoorbeeld voor geheugenverlies zorgen.

Een aantal jaren geleden las ik echter een interessant artikel in de Voetbal International, waarin de hersenen van topvoetballers waren onderzocht. De bevindingen waren dat voetballers ver bovengemiddeld scoren als het gaat over de uitvoeringsfuncties in het brein. En dat de scores hoger worden, naarmate het niveau van de voetballer verbetert. Daarnaast leert een voetballer situaties die zich op het veld voordoen te herkennen en op te slaan. Een populaire manier om dit fenomeen aan te duiden, is door te zeggen dat de voetballer veel “voetbalintelligentie” heeft. Maar dat is óók intelligentie. 


28-07-2020


Reacties

Populaire posts van deze blog

Redactieweek-1

Voorlopers

Inkomensdiscriminatie